Arkiv

Varukännedom – en del av företaget varumärke

En av de viktigaste aspekterna av varumärkeskännedom är hur den relaterar till hur en produkt eller tjänst relaterar till en bransch. Det är ingen hemlighet att ju mer känt ett företag eller en tjänst är, desto högre har deras varumärkeskännedom varit i förhållande till den branschen. I många fall är det också sant att det är lättare att sälja en generisk produkt som levereras med ett generiskt namn. Det bör dock noteras att det generiska namnet är en mycket ytlig representation av vad företaget eller organisationen faktiskt erbjuder. Att ha en väl avrundad marknadsföringskampanj innebär inte bara att ha ett starkt fokus på varumärkeskännedom, men det handlar också om att leverera den typ av erfarenhet en kund förväntar sig av det specifika varumärke och företag de är bekanta med.

Produktförsäljning

Till exempel är det bästa sättet att sälja en viss artikel, till exempel en ny espressomaskin, att ha en konversation med industrier kunder om samma produkt. Kunderna kommer att minnas de samtal de hade med företaget och kommer att minnas hur produkten eller företaget fick dem att känna och upplevt produktens värde. Dessa samtal kan äga rum efter att de har köpt en specifik målmarknader produkt. När de har konsumerat produkten kan ett företag engagera dem i en konversation om produkten eller företaget som hjälper den produkten att fungera. Denna typ av interaktion mellan ett företag och en kund har möjliggjorts genom framsteg inom internet-teknik och kraften i sociala medier. Nu ett företag kan dela en övertygande historia med sina kunder om produkten eller företaget de säljer. Det spelar ingen roll om kunderna har köpt en viss produkt från företaget eller inte.

Så länge de får en känslomässig reaktion från kunderna, att viss produkt eller tjänst kommer att ha varit mer kända för dessa kunder och kan bidra till att öka varumärket medvetenhet om företaget. Det innebär också att företaget kan få fler försäljningsmöjligheter. Företaget behöver inte sälja den exakta produkten de erbjuder. Det är sant att ha ett varumärke medvetenhet om denna produkt är viktigt och alla företag bör sträva efter att göra sina produkter och tjänster kända för så många kunder som möjligt.Det faktiska försäljningssiffrorna och den övergripande företagsbildningen bör dock inte prioriteras. Företagets rykte kan vara en av de viktigaste aspekterna av deras varumärke.

Förutom att få en smak av de faktiska försäljningssiffrorna, kan företaget fortfarande tjäna lojalitet sin nuvarande varumärkeskännedom genom att sörja för sina behov och hjälpa dem att växa. Ett företags varumärke kommer att ta en träff när det inte erkänner verkligheten i sin produkt och när det inte svarar på lämpligt sätt på förändrade kundbehov. Naturligtvis, även när det gäller att välja rätt företag eller produkt att sälja, måste företaget fortfarande överväga hur produkten passar in i den övergripande marknadsföringsplanen och hur det förhåller sig till deras mål och vision. Detta görs så att ett starkt varumärke budskap skapas och företaget kan bygga sin kundbas och hålla dem som lojala kunder. Som småföretagare, kommer du vill överväga hur ett företags varumärke kan påverka framgången för ditt företag.

Besök juristgöteborg.se för vidare information.