Marketing

Marknadsföringsstrategi för småföretag

Digital marknadsföring blir ännu viktigare med tanke på den nya COVID-19-pandemin. Om du önskar fler leads, mer trafik och i slutändan mer försäljning måste du förbättra din digitala marknadsföringsplan.

Har du verkligen varit intresserad av marknadsföring? Klicka på den här webbplatsen för information.

Ett av de vanligaste misstagen som gjorts av nybörjare internet marknadsförare är att inte veta vem deras publik är. Du kanske tror att du känner din publik, men ofta är du långt från basen. Om din produkt till exempel är bättre än dina konkurrenter kommer din publik att vara mycket annorlunda. Det första steget till en framgångsrik marknadsföringsstrategi för ett litet företag är att veta vem din publik är och vad de vill höra.

Två stora böcker som jag definitivt skulle rekommendera att läsa är ”The Marketing Edge: Creating a winning marketing plan for small businesses” av Joel Comm och ”The Insider’s Guide to Internet Marketing” av Jon Miller. De här två böckerna pratade verkligen med mig. De hjälpte mig att förstå vem min publik var och hur jag kunde nå dem. Boktitlarna är fantastiska, och varje bok hade något som slog mig som viktigt. Några av dessa ämnen inkluderar; sökordsforskning, sökmotoroptimering, PPC-kampanjer, e-postmarknadsföring, webbinnehållsskrivning, Viral Marknadsföring, listbyggnad, på sidan SEO, e-böcker, domännamn etc.

Det andra steget för att skapa en framgångsrik marknadsföringsstrategi för småföretag är att veta vilka verktyg och resurser som är tillgängliga för dig. Min favoritresurs är ”ILM-vinster”. Detta mjukvaruverktyg gör att jag kan spåra exakt vilka nyckelord som konverteras för mig. Detta mjukvaruverktyg berättar också vilka nyckelord som presterar dåligt. Det kommer också att berätta exakt vilka nyckelord jag borde fokusera på för att bli framgångsrik.

En annan bra resurs för marknadsföring är YouTube. Det finns många kanaler på YouTube dedikerade till marknadsföring av småföretag. Du kan hitta dessa kanaler genom att helt enkelt göra en sökning på Google eller genom att prenumerera på en videomarknadsföringskatalog som Web ProNews.

Sammanfattningsvis är det första steget i att skapa din egen personliga och unika marknadsföringsstrategi för småföretag att identifiera din målgrupp, förstå din publik, undersöka sökord och sedan hitta verktyg att marknadsföra till din målgrupp. Lägg sedan all denna information i ett system som låter dig generera trafik till din webbplats. Slutligen följer du upp med din trafik för att maximera din konverteringsfrekvens. Slutligen får du ut det mesta av dina marknadsföringskanaler och sökord. Kom ihåg att alltid marknadsföra innehållet du har skapat, även de videor du har publicerat. Detta är ett avgörande steg, och ett steg som kommer att skilja dig från din tävling.