Onlinemarknader är de platser där varor och tjänster säljs till kunder runt om i världen. Tidigare etablerades fysiska marknader i städer, men online-marknadsplatser som eBay har revolutionerat hur människor gör affärer. Den enda skillnaden mellan att sälja i en fysisk butik och en onlineauktion är att du begränsas av butikens geografiska läge. Den andra stora skillnaden är att du måste vara framför din dator när du arbetar.
E-handelswebbplatser är också kända som online-köpcentra
Denna form av e-handel inkluderar också en konversationshandelsplattform. I detta system, säljaren och köparen för att upprätta en affärsrelation, sedan deltar de i elektroniska transaktioner mellan sina datorer. Onlineauktionswebbplatser som eBay och Amazon är perfekta exempel på konversationshandelsplattformar.
Inom näringslivet finns det många fördelar med elektronisk handel. För det första minskar det kostnaderna i alla aspekter av business-to-business-satsningen. Till exempel behöver säljare inte besöka butiker i sitt område för att sälja produkter. I ett online-shoppingsystem kan säljare publicera sina varor till salu till miljontals köpare över hela världen. Det innebär att det inte finns något behov av dyra skärmar och dyra säljare.
Vill du läsa mer information? Lär dig fakta om onlinemarknader på denna webbplats.
Online-detaljhandelsförsäljning är en del av e-handelsmediet. Online-detaljhandelsförsäljning avser köp som görs online. Dessa inkluderar inköp av böcker, videor, musik, programvara, mobiltelefoner, datorer, tillbehör, kläder och andra förbrukningsvaror. Den största fördelen med detta system är att förhållandet mellan företag upprättas online. Alla transaktioner utförs via internet. Därför minskar leveranskedjan för fysiska produkter eftersom säljaren inte behöver resa för att sälja sina produkter.
E-handelswebbplatser är också kända som online-köpcentra. Detta beror på att kunderna kan komma åt ett virtuellt köpcentrum där de kan hitta allt de behöver på bekvämligheten av sina hem. Återförsäljare kan göra sina produkter lättillgängliga för försäljning. Dessutom kan konsumenterna få sina inköp levererade till sina hem via elektronisk handel.
Det finns flera fördelar med e-handel. Detaljhandlare gynnas inte bara av ökad försäljning och en större kundbas. E-handelswebbplatser tillhandahåller också värdefulla it-resurser. Till exempel erbjuder många webbplatser resurser som hjälper återförsäljare att utforma effektiva webbplatser, skapa rätt innehåll, marknadsföra sina produkter och locka kunder. Denna resursdelning inom informationsteknik skapar nya möjligheter för it-industrin.